Christiaan Lam – over de dagelijkse avonturen van een mobiele manager
Random header image... Refresh for more!

To Fiscale Bijtelling or not to Fiscale Bijtelling, that’s the question

qashqai.jpgAl tijden knaagt er ergens in de achtergrond van mijn denkprocessen iets dat mij zegt dat een leaseauto heel makkelijk en handig is, maar dat ik die eigenlijk vooral voor de vakanties heb. Vorig jaar heb ik de auto dan ook buiten de bijtelling gehouden (verhuizing gehad dus niet naar het buitenland geweest) en dat scheelt nogal wat per maand. Mijn vakanties bestaan uit een week wintersport en drie weken zomervakantie, beiden in het buitenland. Zou het niet aantrekkelijker zijn om deze weken gewoon een auto te huren en de leaseauto buiten de bijtelling te houden

Een rekenvoorbeeld: mijn auto is (afgerond) zo’n 30K waard. Met de huidige belastingregels betaal ik per jaar over 25% van die auto belasting wegens ‘loon in natura’, dus over €7500, per maand over iets meer dan €600. Als ik even heel globaal en afronden ga rekenen (aangezien ik geen zin heb iets met boxen en belastingschalen te gaan doen pak ik een soort van gemiddelde) betaal ik zo’n €250 netto per maand, afgerond € 3000 per jaar. Dus mijn budget voor vakanties en priverijden zou die 3K zijn (daarbij even voor het gemak vergetend dat ik een vrij grote auto heb geleased om, je raad het al, met het gezin op vakantie te kunnen gaan en daar dus ook had kunnen besparen).

Dan even een vergelijkend warenonderzoek bij wat autoeverhuurmaatschappijen, een keten (Hertz) en een plaatselijke. Voor de winterperiode zit je voor een gemiddelde stationwagen (Ford Focus Wagon) op respectievelijk € 370/512 (vooruit betalen of achteraf betalen) en €470 (8 dagen ex brandstof en bijkomende verzekeringen). Drie weken in de zomer kost voor eenzelfde auto respectievelijk € 1000/1300 (vooruit/later betalen) en € 1400. De laagste prijs nemend kom je dan dus uit op circa € 1400, pure autohuur. Nog € 1600 over.

Dan (dezelfde vakanties nemend) reken ik circa 5000 kilometer aan reisafstand. Om het mezelf niet te moeilijk te maken pak ik daarvoor een standaard bedrag waar kilometers en onderhoud in zitten, namelijk de fiscale norm van € 0,19 per kilometer. Da’s € 950. Dat gaat hard

Als ik daarbij dan de kosten/kilometers reken die ik normaal per jaar privé rijdt én de kosten/kilometers die mijn partner per jaar rijdt (3x per week naar haar paard op en neer) dan kom je redelijk in de buurt van een break even of zelfs daar overheen. En je hebt geen enkele zorg of omkijken naar onderhoud, verzekeringen en meer van dat fraais.

Ik heb mijn keuze voor volgend jaar al gemaakt. Lak aan die denkprocessen op de achtergrond!

0 comments

There are no comments yet...

Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment