Christiaan Lam – over de dagelijkse avonturen van een mobiele manager
Random header image... Refresh for more!

Het mini-medewerker gesprek (en de micro variant)

stopwatch.jpgVandaag sprak ik een aantal medewerkers op één van onze kantoren. Een ‘standaard’ medewerkergesprek bestaat natuurlijk niet, maar goed, je informeert zo in het algemeen wel naar zaken als opdracht, techniek, team, reistijd en meer.Dan is het ook leuk en belangrijk om wat te weten over de medewerker zelf dus je vraagt naar zaken als huis, gezondheid, sport, hobbies, etcetera. En natuurlijk bespreek je ook af en toe zaken als carriere, toekomst, opleidingen en meer. Mocht je jezelf tebuiten willen gaan dan kun je wat zaken vertellen over hoe het gaat met het bedrijf.

Het Mini Medewerker Gesprek

Vandaag kwam ik langs een medewerker die eigenlijk geen tijd had. Hij was projectleider en dit was zijn laatste dag voor zijn drieweekse vakantie. Maar ja, ik wilde hem toch echt weer even spreken. Dus toen heb ik een mini-medewerker-gesprek gehouden waarin alleen de highlights voorbij kwamen. Het ging ongeveer zo:
 – Vertel eens, hoe gaat het? -> Ja goed hoor, erg leuk maar wel druk! [kijkt op monitor]
 – En hoe gaat het in de opdracht? -> Nou prima, ik heb het erg naar mijn zin en ben nu bezig met de laatste dingen voor de vakantie. [tikt wat in]
 – Ah, dus je hebt nog veel te doen? -> Ja, heel veel dingen nog af te ronden. [kijkt op andere monitor]
 – En hoe gaat het met jou persoonlijk? -> Ook goed, lekker op vakantie, heb er zin in! [kijkt op monitoren én tikt wat in].

En toen heb ik nog 1 of 2 vragen gesteld, hem de hand geschud en een fijne vakantie gewenst. De belangrijkste vragen van het medewerkergesprek waren in ieder geval aan bod gekomen: hoe is het in je opdracht, hoe is het met jou zelf. Nou, goed dus.

Het Micro Medewerker Gesprek.

Let wel, dit duurde nog zeker 4 á 5 minuten omdat ik de verantwoorde Open Vragen (TM) stelde. Mocht je nou zelf een keer écht geen tijd hebben, dan kan het nog korter door gesloten vragen te stellen.

Vergeet niet om oprecht geïntereseerd te kijken, onderdruk gapen :
 – Hoi, heb tijdje niks van je gehoord. Gaat nog lekker in de opdracht?
Bedenk: na de eerste lettergreep van het antwoord meteen ingrijpen zodat er geen ‘maar’ of een uitleg kan komen. Dan moet er natuurlijk geïnformeerd worden naar de medewerker zelf:
 – Met jou gaat ook alles goed?
Slecht zal het niet gaan (dat had hij vast gebeld of zich ziekgemeld) dus ook hier zal een ‘ja’ als antwoord volstaan. Maak een hattrick door de derde gesloten vraag te stellen:
 – En thuis ook alles in orde?
Nu zit de medewerker lekker in de ‘ja’ modus en heeft hij/zij een goed positief gevoel! Sluit af met een samenvatting hoe het gaat in je eigen bedrijf:
 – Nou mooi zo. Met het bedrijf gaat alles ook lekker, geen bijzonderheden eigenlijk, het meeste heb je toch al gelezen op intranet, in de nieuwsbrieven en het bedrijfsblad. Tot over een maandje of 3 maar weer dan? Je weet me te vinden als er iets bijzonders is.

Dit kan in 2 minuten! Alles is behandeld, de medewerker zit lekker in de ja-modus en jij hebt tijd over voor andere zaken. Succes verzekerd, op naar de top!

0 comments

There are no comments yet...

Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment