Christiaan Lam – over de dagelijkse avonturen van een mobiele manager
Random header image... Refresh for more!

Jezelf googlen: je digitale identiteit als onderdeel van Personal Branding.

personalbrandingIk heb het vroeger wel eens gedaan, mezelf ‘googlen’, maar al een tijdje niet meer. Toch heb ik het deze week weer eens gedaan en tot mijn verbazing (en trots, ik geef het toe) staat de hele eerste pagina van Google vol met… mij!  Mag ik natuurlijk niet zeggen (“male chauvinist pig” en zo) maar ik vind dat dan toch leuk!

Dat wil denk ik zeggen dat het werken aan mijn digitale identiteit goed gewerkt heeft. Daarvoor heb ik overigens aardig wat moeite moeten doen door niet alleen aanwezig te zijn op allerlei sites maar vooral ook actief te zijn! Dus alleen aanmelden bij Facebook of een blog maken met mijn naam is niet voldoende, ik zal ook iets moeten doenm iets geven, inhoud genereren.

Zo houdt ik (soms meer, soms minder) een blog bij, twitter dagelijks, ben expert bij Computable waar ik af en toe wat schrijf, heb een paar presentaties staan op SlideShare en houdt profielen bij op LinkedIn, Plaxo en Windows Live. Dan heb ik overigens Yabber, Hyves en nog wat dingen links laten liggen (zakelijk gezien dan). Pfff… het lijkt wel werk!

Al deze zaken houdt ik bij met de volgende principes in gedachten om mijn digitale identiteit gestalte te geven:

  • mijn doelgroep is het Nederlandse management. Naar het buitenland gaan weet ik nog zo net niet dus doe ik al mijn uitingen in het Nederlands;
  • ik wil overkomen als moderne manager, dat is het merk dat ik wil zijn en de ambitie die ik heb voor de toekomst. Ik scherm dan ook alle persoonlijke sites waar ik privé op voor kom af door daar pseudoniemen te gebruiken of er voor te zorgen dat ze niet in zoekmachines opduiken. Degenen die dat aan gaat (vrienden, familie) stuur ik toch de relevante links wel door;
  • voor mijn publieke uitingen hou ik zakelijk en privé strak uit elkaar. Ik heb een aparte zakelijke en prive blog, heb een aparte zakelijke en privé twitter. Toch blog ik ook zakelijk wel eens over privé zaken omdat ze wél met elkaar verweven zijn maar dan op de tijd en manier waarop het mij uitkomt, niet omdat iemand per ongeluk mij zoekt op een zoekmachine en dan uitkomt bij klassefotoos uit 1991 of mijn lidmaatschap van parenclub Samen Meer Plezier (bij voorbeeld);
  • ik hou er rekening mee dat op het internet alles nog jarenlang blijft bestaan. Ik ben dan dus ook al een paar jaar geleden begonnen om sporen van mezelf op te ruimen (oude sites ontmantelen, mezelf laten verwijderen uit publieke lijsten van verenigingen, etc);
  • ik ruim dagelijks/wekelijks tijd in om bewust zakelijk informatie te delen, hetzij via Twitter dan wel mijn blog of op een andere wijze. Dat mag overigens best persoonlijk zijn, als het maar zakelijk persoonlijk is en niet privé persoonlijk;
  • wat ik blog & twitter moet een groot deel van de tijd interessant en uniek zijn. Hetzij omdat ik mijn persoonlijke beeld of visie geef op iets, dan wel omdat ik iets meegemaakt heb of een managementtheorie op een geheel nieuwe/onbedoelde/bijzondere/verkorte manier toepas. In ieder geval níet alleen maar linkjes sturen of quotes en theoriën van anderen toepassen. Dat kan en mag wel, maar met mate.
  • Hou het ABC van Personal Branding voor jezelf in de gaten. Wees Anders dan anderen, kom Betrouwbaar over en zorg dat je Congruent bent in je uitlatingen en publicaties.

Er zal vast nog wel meer zijn, maar dat kan ik zo even niet bedenken. Mogelijk dat ik hier nog addendums op schrijf (en als je tips hebt, hoor ik ze graag!).

1 comment

1 Congruent solliciteren — YFNUM { 09.27.13 at 20:48 }

[…] is hier overigens genoeg over te vinden online: Monsterboard tips | Carriëretijger tips. Zie ook mijn eerdere post […]

Leave a Comment