Christiaan Lam – over de dagelijkse avonturen van een mobiele manager
Random header image... Refresh for more!

Een Matrix-Strategie sessie met Microsoft

Deze week was ik bij Microsoft om met hun Partner Account Manager Dynamics een Foundation Plan te maken voor Fiscal Year 2011 (FY2011). Het was nog op hoofdlijnen maar hij gebruikte daar een leuke techniek voor die ik nog niet kende. Eerst benoemden we beiden een aantal doelen (circa 10) die we het komende jaar wilden bereiken. Daarna zetten we die uit op een van de assen van een matrix, waarbij de ene as het belang voor Sogeti voorstelde, en de andere as het belang van Microsoft.

Daarna pakten we elkaars punten en trokken een lijn daaruit om het belang dat wij zelf hechtten aan die punten aan te geven. En dan krijg je heel snel een matrix waarin je 4 kwadranten kunt onderkennen.

  • Hoog – Hoog: het kwadrant met punten die je beide belangrijk vind en dus een hoofdmoot vormt van je aankomende strategie
  • Hoog-Laag en Laag-Hoog: de twee kwadranten die de ene of de andere partij belangrijker vind, en waar je dus acties gaat definieren om elkaar te ondersteunen
  • Laag-Laag: het kwadrant dat je beiden niet relevant vind en dus laat vallen.

Eigenlijk een aangepaste MoSCoW lijst maar dan met veel minder discussie en gedragen door beide partijen. En dat ziet er dan als volgt uit:

Als iemand een naam heeft voor hoe deze manier van een plan maken echt heet, hou ik me aanbevolen! Werkte erg goed namelijk.

PS: inhoudelijk kom ik nog wel een keer terug op deze strategie, maar later pas…

0 comments

There are no comments yet...

Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment