Christiaan Lam – over de dagelijkse avonturen van een mobiele manager
Random header image... Refresh for more!

Congruent solliciteren

Geen 'magic pill' voor solliciteren maar slechts wat tipsOm mij heen zitten, helaas, veel van mijn kennissen en ook vrienden in de situatie waarin ik zelf ook heb gezeten: even geen baan, vol goede moed, maar een verzadigde arbeidsmarkt vol generalisten die overal op solliciteren. Hoe spring je daar nu uit naar voren en zorg je dat je toch opvalt en op gesprek komt? Is er een ‘magic pill’?

Nou nee. En vanzelfsprekend heb ik niet de wijsheid in pacht en kan ik alleen maar weergeven wat er voor mij persoonlijk heeft gewerkt. Misschien kun je er wat mee, misschien ook niet, kijk maar.

Niet de sterkste, maar meest flexibele overleeft.
Na een half jaar solliciteren op algemene managementfuncties kwam ik er achter dat die markt volkomen verzadigd was. Daarentegen zag ik een overdaad aan marketing en sales vacatures voorbij komen. Niet geheel gek overigens, gezien de huidige conjunctuur, aangezien de klanten gewonnen en overtuigd moeten worden.

Ik heb toen met mijzelf een interne dialoog gevoerd en besloten: dan ga ik voor sales. Alhoewel dat niet mijn primaire interesse had, kan ik het wel, en vanuit werk doorgroeien is altijd makkelijker dan vanuit thuis zitten. Durf dus flexibel te zijn maar presenteer je als een specialist op het gebied waar je voor gaat. En ga er dan ook voor; er half voor gaan werkt minder goed. De markt zoekt ervaren specialisten, geen generalisten.

Vorm en inhoud zijn even belangrijk
Als je wilt dat je CV er uit springt, zorg dan dat het geen saaie en degelijke opsomming is van je opleidingen en ervaringen. Maak er een opvallend en zelfs kleurig geheel van. Maak een header, een watermerk, doe er een foto bij. Durf kopteksten een kleurtje te geven.

En durf ook dingen niet te noemen. Als je meer dan 2 pagina’s nodig hebt, is dat teveel informatie. Voor- en achterkant van 1 bladzijde is genoeg. En maak er, als je er werk van maakt, dan ook een PDF van. Dat behoudt de vorm.

Wees congruent online

Het kan nooit zo zijn dat je CV jou neerzet als IT manager, en je LinkedIn profiel als HR manager. Zorg dus dat je online profiel ten minste niet je CV tegenspreekt. Vice versa, als je leuke aanbevelingen hebt op LinkedIn, neem deze dan ook op in je CV. Laten merken dat anderen van jou een hoge pet op hebben kan zeker geen kwaad.

Google jezelf en maak werk van je online voorkomen. Dat is niet van de ene dag op de ander gebeurd, maar begin er direct mee. Je zult nog heel lang met je e-dating profiel of hyves hobbies tevoorschijn komen vanwege de manier waarop zoekmachines werken. Er is hier overigens genoeg over te vinden online: Monsterboard tips | Carriëretijger tips. Zie ook mijn eerdere post hierover.

Spreek verschillende menstypen aan
Je weet nooit wie je CV en brief allemaal ziet/zien. Neem in gedachten dat je verschillende menstypen tegenover je hebt, dus probeer ze allemaal aan te spreken. Maak een keuze wie je aanspreekt en hoe. Leef je in in de potentiele recruiter/manager/collega die je CV onder ogen krijgt.

Op welke manier je dat doet maakt weinig uit, ik heb de 4 archtypen van Leary genomen: beheerser, creatieveling, denker en onzekere. Dus zorg ik er voor dat mijn CV aanspreekt op kwaliteit, op creativiteit, op zekerheid en op winst maken. De onzekere spreek je aan door een lijstje met diploma’s en opleidingen, de beheerser door aansprekende namen en successen te noemen, de creatieveling door te laten zien hoe je anders bent dan anderen en wat voor mooie ideëen je waar hebt gemaakt, en de denker door aan te tonen hoe je meerwaarde hebt gecreëerd voor bedrijf, mens en klant.

Maak er werk van
Voor elke sollicitatie is het de moeite waard te bepalen of je je CV op één of meer trefwoorden nog iets aan kunt passen of zaken benadrukken die voor die specifieke functie van toepassing zijn. En stuur daar natuurlijk een begeleidende brief bij. Daar hoef je maar één ding in te doen: verwoorden waarom jij de beste kandidaat voor die vacature bent. En verwijs dus ook naar vacature en, als het kan, naar bijvoorbeeld kernwaarden, missie of visie van het bedrijf die je online kunt vinden. Dit laat zien dat je je klant serieus neemt en werk hebt gemaakt van je sollicitatie.

Nogmaals, dit is natuurlijk niet de ‘magic pill’ van solliciteren maar misschien dat het je helpt! Succes.

0 comments

There are no comments yet...

Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment