Christiaan Lam – over de dagelijkse avonturen van een mobiele manager
Random header image... Refresh for more!

Beste mede-motorrijder…

Beste mede-motorrijder,

nu ik me weer met enige regelmaat door de spits worstel, en daar bij  voorkeur de motorfiets voor gebruik, verbaas ik me eerlijk gezegd wel eens over de manier waarop sommigen van jullie omgaan met het verkeer. In alle situaties en omstandigheden wordt er gereden alsof het excuus ‘doorstroming verbeteren’ zaligmakend is en het passeren van files een recht is (in plaats van een voorrecht).

In beide gevallen is dat echter niet zo. 

Als je je op de motor door het verkeer worstelt, misschien wel met de insteek ‘dan kan ik lekker de file vermijden’ moet je je nog steeds aan een aantal hoofdregels houden: Rij Veilig, Hou je aan de Wet, Wees een Goed Medeweggebruiker. 

Rij Veilig

‘Rij veilig’ klinkt misschien als een no-brainer maar ik krijg af en toe de indruk dat sommige van mijn mede-motards vooral vanuit hun eigen motor-bril de wereld bekijken. Vergeet echter niet dat je voor je veiligheid minstens net zo (zo niet meer) afhankelijk bent van de automobilisten, vrachtwagenchauffers, en meer. 

Dus tussen de file doorrijden in een bocht, bij regen of met laagstaande zon is gewoon niet heel handig, om de eenvoudige reden dat de gemiddelde vierwielerrijder dan bezig is met hele andere dingen. Als je zelf wel eens met een flinke bui in de auto hebt gezeten, zeker bij duisternis, dan weet je dat het filteren van wat er nu echt is tussen alle schitteringen door, niet heel makkelijk is. Voor ons als motorrijders is dat makkelijker! 

Evenzo geldt het ‘verplaats je in de automobilist’ voor filepassage bij invoegstroken, wegversmallingen, klaverbladen en meer. Dat is bij uitstek de plek dat automobilisten ‘even snel’ van rijstrook wisselen om plaats te maken of een sneller baantje te pakken. 

Hou je aan de wet

De wet geldt ook voor motorrijders. Echt waar. En een paar zaken die me (negatief) opvallen bij sommige motorrijders is het rijden over doorgetrokken strepen en het met een noodgang door tussen de file door rijden. 

Nee, je mag niet over een doorgetrokken streep rijden. Ook niet om ‘de doorstroming te bevorderen’. Niet in de stad, en niet buiten de stad. Ook mag je niet over busbanen. Door dat soort dingen toch te doen ben je onveilig bezig (overige weggebruikers verwachten je daar niet), hou je je niet aan de wet en geef je ons als motorvolk niet een hele goeie naam. 

En tussen de file door rijden mag alleen als A) de file niet harder gaat dan 45km/u en B) het verschil tussen jou en de file niet meer is dan stapvoets. Wat is stapvoets? Nou normaal 5 a 6 kilometer per uur maar dat is wel heel weinig. Laten we uitgaan van een draf, dan is dat 12 kilometer uur dus. De wet zegt overigens volgens mij 10km/u verschil, dus ga daar maar vanuit. Drafje dus. 

Wees een goed medeweggebruiker

Verplaats je in de ander en hou rekening met met name automobilisten. Wat zien zij nu, waar letten ze op, gaan ze hier invoegen. En pas je rijstijl daar op aan. Dus niet per se willen doordrukken, niet links en rechts en dan weer links inhalen. Wees voorspelbaar en laat ruimte voor de vier- (en meer)wielers. 

Dat is ook fijn voor ons, mede motorrijders en zorgt er voor dat we ook in de toekomst onze bevoorrechte positie kunnen behouden.

1 comment

1 Tars { 10.01.15 at 16:28 }

Goed artikel. Ook als mede motorrijder kan ik er aan toevoegen dat een goed aantal medeweggebruikers zich niet druk maken over wat er achter hun gebeurt in een file, ze willen maar al te graag naar voren.

Dit gezegd heb ik het vaak mee gemaakt dat ze schrikken van een motorrijder wanneer die langs rijdt. Menens dankzij de isolatie van een auto waarbij je motor geluid pas laat te horen IS, wanneer je in de buurt komt en wanneer je passeert en helemaal wanneer je even de koppeling gebruikt waar het toerental verminderd.

Een schrikeffect kan vele gevolgen hebben.

Leave a Comment