Christiaan Lam – over de dagelijkse avonturen van een mobiele manager
Random header image... Refresh for more!

Coaching – een drievoudig model

three_rings_tran04Op het werk vind vaak coaching plaats. Niet dat we het altijd zo noemen overigens, want dan wordt het zo beladen. Maar het is wel degelijk belangrijk voor succes, zo vinden ook Gartner en Forrester, of het nou gaat om sales, professional skills of algemene consultancy vaardigheden.

Een manier om het low-key maar wel efficient te doen is het drievoudige model. Let op, dit is geschreven vanuit de optiek van een consultancy bedrijf, dat mensen en teams inzet bij klanten.

Het hoogste (hiërarchisch gezien, niet hoogste qua belang of nut) is coaching door mij (of jou) als manager van een medewerker. Je coacht hem/haar op het gebied van loopbaan, cursussen en belangrijke life-events. Je probeert ze te behoeden voor burn-out, gidst ze door hun levensfasen en bent er als algemene vraagbaak.

Coaching op het laagste model (wederom, hiërarchisch gezien)  is coaching-on-the-job. Het koppelen van een nieuwe medewerker aan een ervaren consultant (bij de klant) zorgt ervoor dat de nieuwe kracht een vraagbaak heeft en iemand heeft die hem/haar wegwijs maakt in de wijze waarop bedrijf X de zaken graag doet. Over het algemeen zul je nieuwe consultants, zeker als je een sterke eigen identiteit in je bedrijf hebt, niet meteen alleen in een opdracht willen zetten.

Hier tussenin zet je de, wat ik maar even zal noemen (for lack of a better word), peer-coaching. Omdat je met zowel je manager als met je directe collegae (senior collega) een band opbouwt, al dan niet gekleurd, is het fijn af en toe met iemand te kunnen praten over hoe het bevalt binnen het bedrijf, hoe je bent opgevangen en hoe de relatie met je manager is bijvoorbeeld. Goeie coaches hiervoor zijn ervaren consultants die al een tijdje meelopen, zich betrokken voelen bij de zaak en nieuwe medewerkers en het ook leuk vinden hun kennis te delen. Schep gelegenheid hiervoor om ze bijvoorbeeld na een half jaar met nieuwe medewerkers te laten praten en kennis te maken met teams en projecten buiten de deur. Een goed lijntje met het management (jou) kan je hele nieuwe en objectieve inzichten geven over je medewerkers.

0 comments

There are no comments yet...

Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment