Christiaan Lam – over de dagelijkse avonturen van een mobiele manager
Random header image... Refresh for more!

Reply-all….

reply_to_allTot mijn grote verdriet wordt de reply-all toets nog steeds dagelijks gebruikt, en niet altijd even handig. Ik vraag me ook wel eens af waarom dat toch is.

Wat mij betreft moet die hele reply-all toets afgeschaft worden, want hij wordt soms alleen maar gebruikt om te laten zien hoe intelligent en attent we zijn, zeker als er een leidinggevende in de adresregels staat.

Iemand vertelde mij ooit eens een mooie vergelijking over ‘send to all’. Als je een bericht aan iedereen wil sturen (het hele bedrijf, de hele afdeling), vergelijk dit dan eens met een bericht op papier zetten, dit 250 (of 500, of 2000) keer kopiëren, en bij iedereen op het bureau leggen (of versturen naar het huis adres). En als je deze vergelijking dan even doortrekt, doe je met reply-all het equivalent van langs alle bureau’s lopen en overal een briefje bijleggen (of nasturen in de post).

Dat is buitengewoon nuttig als je met een (beperkt) groepje een discussie hebt, of als je inderdaad veel mensen wil informeren over een plan, voornemen of ander belangrijk item.

Maar alsjeblieft, als het niet nodig is, laat die reply-all knop dan met rust.

Als een zender om input vraagt voor iets, hoef je écht niet al iedereen te laten zien  hoe briljant je plan is; dat kan de originele afzender echt wel filteren, en als hij/zij meerdere keren dezelfde suggestie krijgt, zal het wel een heel goed plan zijn. Echt waar. Dat kan die persoon.

Net zoals dat je niet aan de directeur hoeft te laten zien dat jij óók betrokken was bij die sales-pitch (en dat aan iedereen dus maar reply’d) of naar de hele groep ook maar een duit in het zakje hoeft te doen. Wat mij betreft gaat die reply-all toets uit, zodat je elke keer bij een antwoord bewust moet nadenken: wie gaat deze boodschap wat aan.

Want als je die knop gebruikt zonder over na te denken, krijg ik de indruk dat het soms meer om jezelf gaat dan om de boodschap…

0 comments

There are no comments yet...

Kick things off by filling out the form below.

Leave a Comment